در این مطلب و بخش های آینده آن قصد دارم تا مروری گذرا داشته باشم بر مراحل ساخت و توسعه یک اپ اندروید. ضمن آنکه در کنار بحث های تئوریک در عمل نیز مراحل ساخت یک اپ اندروید را پیش خواهم برد.


انتخاب ایده

 برای توسعه یک اپ جدید، شما نیاز به یک نقطه شروع دارید، که آن نقطه ایده شماست. اگر هنوز ایده ای ندارید، اول ایده مورد نظر خود را پیدا کنید. در این رابطه فکر کنید که اپ شما چه مشکلی را می‌تواند حل کند، یا چه ارزشی می‌تواند برای کاربر ایجاد کند. ایده خودتان را با دیگر به اشتراک بگذارید و نگران دزدیده شدن ایده‌هایتان توسط دیگران نباشید.

 

هدف گذاری

 بعد از یافتن ایده مورد نظر و قبل از شروع و ورود به جزییات، بسیاز مهم است که در اولین گام، هدف خود را مشخص کنید. تعیین هدف مشخص در سرعت عملکرد شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس هدف خود را تعیین کنید و از افزودن جزییات غیر لازم و مواردی که با هدف شما مغایرت دارد چشم پوشی کنید.

 هدف من در اینجا، ساخت یک اپلیکیشن اندروید برای دسترسی کاربران به مقالات این سایت و مرور مقالات به صورت آنلاین و آفلاین با استفاده از زیر ساخت موجود، ضمن مستند سازی و آموزش مراحل انجام توسعه اپ است.

 

تحقیق و بررسی

 تحقیق و بررسی در راستای هدف مورد نظر گام بعدی من بود. این گام نیز سرعت پیشرفت را برای ما به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. از گوگل کمک بگیرید، به دنبال اپ هایی بگردید که کار های مشابه را انجام می‌دهند. از طراحی آنها الهام بگیرید. در مورد زیر ساخت لازم و اطلاعات فنی مورد نیاز تحقیق کنید.

  بسیاری از توسعه دهندگان بعد از مرحله فوق و یا حتی قبل از تحقیق و بررسی، وارد مرحله کد ‌نویسی می‌شوند، اگر شما هم از آن دست هستید و چنین تصور می‌کنید، کاملا در اشتباه هستید.

 

وایرفریمینگ

 اما مرحله بعد، وایرفریمینگ (Wireframing). وایرفریمینگ با توجه به هدف شما، خود به تنهایی مراحل بسیاری از طراحی تجربه کاربری و پیاده سازی منطق پروژه تا ساخت پروتوتایپ اولیه از اپ را در بر می‌گیرد. اما به طور کل به پروسه تبدیل ایده‌ها و نتایج تحقیقات شما به تصویری شفاف و قابل لمس، وایرفریمینگ گفته می‌شود.

 در زیر یک نمونه وایرفریمی ساده که بر اساس هدف و نیاز‌های پروژه ما و بعد از تحقیق و بررسی اپ های مشابه ایجاد شده است را مشاهده می‌کنید.

برای ساخت وایرفریم، ابزارهای زیادی وجود دارد. من برای ساخت وایرفریم اپ، از ابزار اوپن سورس، کراس پلتفرم و رایگان Pencil استفاده کردم.


منبع :

hive.ir